“Meepraten over zorg en welzijn is voor veel mensen nieuw. Maar het kan!”

Gemeente Renkum maakt een start met het project ‘Wij kunnen het!’ waarbij  inwoners, verenigingen of organisaties kunnen meedenken over lokale voorzieningen voor zorg, welzijn en de leefbaarheid van uw buurt, wijk of dorp en de gemeente kunnen uitdagen (‘Right to Challenge’).  In aanloop naar de eerste bijeenkomsten op 12 en 19 mei geeft wethouder Hermine van den Berg een  interview dat op de gemeentesite en in weekblad Hoog en Laag is gepubliceerd.

hermine van den bergHet echt mee kunnen praten over zorg en welzijn is iets wat tot nu toe maar weinig gebeurde. Dat regelden gemeenten vooral zelf. Maar dat is aan het veranderen! Wethouder Hermine van den Berg: “Als het over ruimtelijke ontwikkeling gaat, bijvoorbeeld de herinrichting van een straat, dan weten mensen dat ze daar over kunnen meepraten. Maar meepraten over bijvoorbeeld zorg is voor veel mensen nieuw. Maar het kan! Wij willen het aanbod van zorg en welzijn herinrichten. En wel op zo’n manier dat het voor inwoners in behoeftes voorziet, en niet omdat de gemeente denkt dat het zo moet. Dat kunnen we alleen doen met inwoners, organisaties en verenigingen.”

Voor wie zijn de bijeenkomsten bedoeld?

“Voor alle inwoners, maar ook voor organisaties en voor verenigingen. Zij kennen hun eigen omgeving het best. Vaak ook beter dan de medewerkers op het gemeentehuis. Inwoners die ideeën hebben of die juist eens willen horen welke ideeën anderen hebben, organisaties die zich bezig houden met zorg en welzijn, verenigingen op sportgebied en cultuur: ze zijn allemaal meer dan welkom op 12 en 19 mei 2016. Ik vind het daarbij belangrijk dat iedereen elkaar tijdens de bijeenkomsten kan ontmoeten, dat er contacten worden gelegd. Dat is ook een van de hoofddoelen van de bijeenkomsten.”

Waar bent u precies naar op zoek?

“Wij zoeken frisse ideeën, en dat kan van alles zijn. Het kan zijn dat inwoners een plan hebben om een bepaalde accommodatie beter te benutten. Zij zien misschien dat een gebouw in hun buurt overdag heel wat uren leegstaat en zouden daar op dat tijdstip met anderen gebruik van willen maken. Breng het in op 12 of 19 mei 2016! Ander voorbeeld: Ik hoor wel eens inwoners zeggen dat ze op een leuk idee zijn gebracht door een familielid uit een andere stad. Dat er in die stad een leuk project is gestart. “Waarom zou dat hier niet kunnen?”, is dan de vraag. Nou, dat kan hier wellicht ook. Breng het in!”

gemeente renkum_logoVoor meer informatie zie: ‘Wij kunnen het!’