GB tevreden met eerste stap zelfbewoningsplicht

Met de invoering van een zelfbewoningsplicht voor nieuw te bouwen koopwoningen- of appartementen, zet Renkum een eerste stap(je) om de kansen voor starters op de lokale woningmarkt te verbeteren. Dit blijkt uit de beantwoording van vragen die GemeenteBelangen en GroenLinks stelden. Zodra de plicht is ingevoerd, is de koper van nieuwbouw tot 300.000 euro verplicht er zelf minstens drie jaar in te wonen. Hiermee wordt voorkomen dat investeerders woningen aankopen en vervolgens aanbieden in het duurdere huursegment.

GB raadslid Oswald Velthuizen: “Investeerders kopen vooral goedkope woningen op, knappen ze op en verhuren voor veel geld het huis of appartement. Zo wordt het tekort aan sociale en goedkope koopwoningen steeds groter. Voor starters, jongeren of bijvoorbeeld eenoudergezinnen zijn nauwelijks nog betaalbare woningen in de gemeente Renkum. Noodgedwongen verlaat deze groep onze dorpen terwijl we ze ook voor de leefbaarheid van de gemeente zo hard nodig hebben.”

De zelfbewoningsplicht voor nieuwbouw wordt in 2021 nader uitgewerkt blijkt uit de antwoorden van het college. Vanaf 2022 komt er een wettelijke mogelijkheid om iets dergelijks ook voor bestaande bouw te regelen. GB wil elke lokale kans aangrijpen om de woningmarkt ook voor de kleinere portemonnee bereikbaar te krijgen en te houden. Niet alleen voor de koopmarkt maar ook voor de huurmarkt in onze gemeente; GB stelde samen met andere fracties eerder dit jaar moties op om huurwoningen anders toe te wijzen en voor betere afspraken in het sociale huuraanbod.