Waarom is de Renkumse OZB absurd hoog?

Voor GB is het belangrijk dat inwoners weten waar dit jaar de grote stijging van de Onroerend Zaak Belasting (OZB) vandaan komt. Die stijging had namelijk minder kunnen zijn. Dit is het verhaal in een notendop.

Landelijk hebben VVD, CDA, D66 en CU het niet voor elkaar gekregen om gemeenten op een fatsoenlijke manier te steunen bij de uitvoering van oa Jeugdhulp en WMO. Een eerlijke verdeelsleutel voor geld uit het Gemeentefonds is er ook nog steeds niet. Na vier jaar zijn er nu wel veel beloftes…het is verkiezingstijd (er is 17 maart dus wat te kiezen). Dit zijn belangrijke oorzaken voor de beroerde financiële situatie van Renkum.

De lokale fracties GroenLinks, VVD, PvdA en -de op dat moment uit de coalitie gestapte- D66, hebben vóór een begroting gestemd waarin een flinke verzwaring van de OZB is versleuteld. Een forse verhoging was nodig omdat deze partijen oa vasthielden aan een vierde wethouder én nog eens een kwart miljoen euro extra ophalen via de OZB.

Voorstellen van GemeenteBelangen om deze verhoging te beperken zijn grotendeels weggestemd door de gebroken (en weer gelijmde) coalitie: “Doordat D66 op de structureel dure punten meestemde met VVD, GroenLinks en PvdA, is er nu een begroting waar de inwoner meer geld aan kwijt is dan strikt noodzakelijk.”