Onderzoek glasvezel in Renkums buitengebied

20160727_HL glasvezel kop

RENKUM Het Renkums college heeft een motie van GemeenteBelangen overgenomen om nader onderzoek te doen naar glasvezel in het Renkums buitengebied. Het gaat hierbij om 300 adressen die nu verstoken zijn van een aansluiting op de COAX kabel. Het bedrijf CIF gaat nu onderzoeken of dit haalbaar is. Voorwaarde is dat tenminste vijftig procent van de beoogde adressen mee moet doen. Een andere voorwaarde is dat de investering van CIF uiteindelijk rendement oplevert. Wel aanleggen is dus sterk afhankelijk van de daadwerkelijke interesse van de bewoners in het betreffende gebied, en daar is nu nog geen zicht op, aldus B&W in een raadsbrief.

De fractie van GemeenteBelangen is er nog niet gerust op, zo laat het in een reactie op haar website weten. GB is al langer een van de aanjagers van glasvezel in de gemeente Renkum. Bijvoorbeeld door het initiatief ‘RenkumopGlasvezel.nl’ te lanceren. Onder meer uit deze actie is duidelijk geworden dat er behoefte is aan een glasvezelaansluiting in de dorpen van onze gemeente, stelt de fractie. Oosterbeek heeft inmiddels glasvezel, maar de andere vijf dorpen nog niet.

20160727_HL glasvezel artikelAANLEIDING Directe aanleiding voor de motie van GB is het nieuws dat vijf gemeenten (Ede, Barneveld., Wageningen, Nijkerk, Scherpenzeel) in de regio Foodvalley een initiatief zijn gestart om in hun buitengebieden glasvezel aan te laten leggen. De fractie vindt dat er nog onduidelijkheid bestaat over de rol van de provincie. Het college geeft aan dat de provincie op dit moment alleen een initiatief in de Achterhoek ondersteunt.

Uit de brief van het college is het onduidelijk of er ook daadwerkelijk contact met de provincie is geweest om naar kansen en mogelijkheden te zoeken om glasvezel aan te leggen in kleinere dorpskernen zoals in onze gemeente. GemeenteBelangen gaat er vanuit dat het college, zoals opgedragen in onze motie, nog actief met de provincie in overleg gaat en ziet uit naar de toegezegde update van het college, na het zomerreces, aldus GB.

Zie ook “Onderzoek naar aanleg glasvezel in alle dorpen”