Parkeerproblematiek sportparken: volgt Oosterbeek Wageningen?

In het kader van leren van anderen en doorpakken hebben Frank Huizinga en Constant Sciarone afgelopen zaterdag een werkbezoek gebracht aan sportpark de Zoom in Wageningen. Ook hier hebben ze de nodige parkeerproblematiek. Maar inmiddels hebben ze daar al een aantal creatieve en effectieve maatregelen voor getroffen. Feike Klomp van de Hoog en Laag ging mee en schreef onderstaand artikel:

WAGENINGEN/OOSTERBEEK Eind vorig jaar stelde de fractie van GemeenteBelangen de verkeersproblematiek op sportpark de Bilderberg in Oosterbeek aan de orde. Vooral op zaterdagen ontstaan er door alle verkeersbewegingen vaak chaotische situaties. Een werkbezoek aan sportpark de Zoom in Wageningen leert dat praktische oplossingen haalbaar zijn. Frank Huizinga en Constant Sciarone namen zaterdag een kijkje bij de Wageningse ‘buren’.

Feike Klomp

De situaties op sportpark de Bilderberg en sportpark de Zoom zijn ondanks de andere liggingen vergelijkbaar. ,,In Oosterbeek komen sportbeoefenaars (voetbal, hockey), bezoekers en campinggasten op hetzelfde moment samen. Dat levert, vooral op zaterdagen, een verkeersinfarct op”, vertelt Frank op de Zoomweg in Wageningen. Kijkend naar oplossingen is Wageningen al wat stappen verder. Hier lopen op zaterdagen parkeerwachten rond. De Zoom kent twee hoofdgebruikers: Wvv Wageningen en SKV. Ook zijn er sporters van de rugbyclub te vinden.

HELDERHEID
de zoom wageningen 4Constant: ,,Kijk, zie je dat. De parkeerwacht van SKV spreekt met een autobestuurder en wijst een parkeerplek aan. Dat schept direct helderheid. Handig, omdat er vaak een rijtje auto’s van tegenstanders voor het eerst bij een sportpark aankomen, en vervolgens de situatie niet goed kennen.” Sciarone kan het weten. Hij is in zijn vrije tijd scout en scheidsrechter.

Ook Frank Huizinga is een fervent sportparkbezoeker. Vaak zien ze gedoe op en rondom sportparken. Bij de Zoom geldt op de zaterdagen een verkeersregime: eenrichtingsverkeer op de Zoomweg (gezien vanaf de Geertjesweg). ,,Desondanks staat de weg snel vol, en hebben mensen de neiging de auto kriskras in de berm te zetten”, weet Constant.

Onder het motto ‘sport verbroedert’ sluit bestuurslid technische zaken Gerrit Reugenbrink van SKV zich aan bij Constant en Frank. ,,Wij werken voor het tweede seizoen met parkeerwachten. Dat zijn ouders van jeugdteams die tussen 08.00 en 11.00 hier op de Zoomweg auto’s de weg wijzen. Dat bevalt prima.” En dat is geen overbodige luxe in het Wageningse. ,,Op bepaalde zaterdagen vinden er soms wel 30 wedstrijden plaats. Het heeft ook een neveneffect: supporters, spelers en begeleiders voelen zich door de parkeerwachten welkom op het sportpark.”
Op de Zoom staat in overleg met de gemeente Wageningen een praktische oplossing op de rol. Gerrit: ,,De bestaande parkeerplaats zal worden opgeschoven waardoor extra plaatsen beschikbaar komen.”

Frank: ,,We zijn hier een stuk wijzer geworden. Nu is het zaak om op korte termijn ook op sportpark Bilderberg maatregelen te treffen.” GemeenteBelangen staat niet met lege handen zo lijkt het. Onlangs kreeg de fractie antwoorden van B&W op eerder gestelde vragen. Een aantal ‘Renkumse’ opties: duidelijker verwijzing met bebording naar het parkeerterrein, creëren van extra parkeerplaatsen (28). Wanneer deze precies komen, is nog niet helder.

Bron: http://www.hoogenlaag.nl/lokaal/parkeerproblematiek_sportparken_volgt_oosterbeek_wageningen_3532170.html#.VQFL7PmG-So

Foto’s en tekst: Feike Klomp/Hoog en Laag BDU