Column: Toerisme op de kaart: Visit Veluwe!

visit veluweIn september 2014 vond het eerste GB Dorpscafé plaats in de Burcht in Wolfheze. Toerisme op de kaart was het overkoepelende thema deze avond. Verschillende stamgasten gaven hun visie op toerisme in onze gemeente. Een van de belangrijkste uitkomsten was dat de gemeente Renkum zich moest aansluiten bij een sterk merk. En als er één sterk merk is in onze provincie, welke is dat dan? Juist ja, de Veluwe! Daarnaast concludeerden de gasten van het Dorpscafé ook dat we veel pareltjes hebben, maar dat deze niet goed met elkaar verbonden zijn.

‘’Onze gemeente heeft
zoveel pareltjes’’

In de raadsvergadering  afgelopen najaar over de begroting schonk onze fractievoorzitter Danielle van Bentem ruimschoots aandacht aan toerisme in onze gemeente. Onze gemeente heeft zoveel pareltjes, maar op een of andere manier worden deze niet altijd even goed in de markt gezet. Natuurlijk hebben we uitschieters als het Airborne Museum, dat het erg goed doet, en ook Tuin de Lage Oorsprong die veel bezoekers mogen ontvangen, maar tal van kleine initiatieven blijven vaak een beetje onderbelicht. Het zou toch prachtig zijn als alle pareltjes de aandacht krijgen die ze verdienen?
Wethouder Heinrich (VVD) reageerde als volgt op de aandacht die wij vroegen voor toerisme en het aansluiten bij een sterk merk:  ‘’Het Gelders Arcadië waarbij wij horen, kan baat hebben bij een sterk merk als de Veluwe’’ (De Gelderlander, 7 november 2014).

En daar was deze week ‘ineens’ Visit Veluwe! Veluwse gemeenten hebben besloten de toeristische marketing en promotie uit te besteden aan “VisitVeluwe”. Toeristisch bureau RBT KAN, Regionaal Bureau Toerisme, Knooppunt Arnhem Nijmegen, pakt de handschoen op en gebruikt het sterke merk Veluwe om de pareltjes van onze regio maximale aandacht te geven.

Het is mooi om te zien dat een Dorpscafé van GemeenteBelangen nu al heeft bijgedragen aan een resultaat. Goede ideeën, in dit geval ontstaan uit een initiatief van GemeenteBelangen, kunnen tot iets groots uitgroeien. We hebben nadrukkelijk aandacht gevraagd voor dit onderwerp, omdat dit ons na aan het hart ligt.
We kunnen gerust zeggen dat inbreng van inwoners, ondernemers en initiatiefnemers in de dorpen invloed heeft. Ze worden gehoord en er wordt iets mee gedaan. Met deze input zijn wij blij en het brengt onze gemeente verder. Dorpspraat die er toe doet wordt omgezet in daden die er toe doen!

Matthijs Kleij

Secretaris GemeenteBelangen Renkum