“Banieren in alle dorpen: eerbetoon aan alle inwoners en vooral alle vrijwilligers”

In Hoog en Laag licht Wilma Luckel -marsleider Airborne Wandeltocht- een tipje van de sluier op over de manier waarop de jubileumeditie wordt georganiseerd. GemeenteBelangen heeft zich steeds sterk gemaakt voor passende ondersteuning vanuit de gemeente voor de organisatoren.

Blauwe Pegasus geplaatst op ereboog

AWT_pegasusMet het plaatsen van de wereldbekende blauwe Pegasus op de ereboog door de marsleider van de Airborne Wandeltocht, samen met de interim burgemeester van Renkum Hein Bloemen in Oosterbeek, is voor de organisatie van de wandeltocht de laatste fase van de voorbereidingen in gegaan. Met het plaatsen van de ereboog op de Utrechtseweg bij het Airborne Museum, weet heel Oosterbeek en wijde omgeving dat de 70e jubileumeditie van de wandeltocht er weer aan komt.

Marsleider Wilma Luckel: “De Pegasus is hét symbool van de Britse 1e Airborne Divisie, die betrokken was bij de Slag om Arnhem. De naam van de Airborne Wandeltocht is verbonden aan dit teken, nadat Major-General R.E. Urquhart, CB, DSO, commandant van de 1e Airborne Divisie, de organisatie eind veertiger jaren toestemming gaf voor het gebruik van de Pegasus.”

De 70e editie van ‘s-werelds grootste eendaagse wandeltocht vindt plaats op zaterdag 3 september a.s. en de organisatie verwacht ruim 35.000 wandelaars uit zo’n 20 landen. Luckel: “Al vroeg in het voorjaar kwamen de eerste vragen uit binnen- en buitenland bij ons binnen over het jubileum. Wat we gingen doen, of er speciale momenten waren enzovoorts. Het jubileumteam heeft de afgelopen maanden hard gewerkt en even zag het er naar uit dat vanwege een tekort aan financiën veel geschrapt moest worden. Dankzij de steun van de Provincie en het vFonds lukt het toch zaken te realiseren. De steun en inspanningen hiervoor van de fractie van GemeenteBelangen Renkum hebben wij erg gewaardeerd.”

Veel wil de marsleider nog niet kwijt “Er moeten tenslotte verrassingen blijven” aldus Luckel. “Voor de wandelaars zal de nieuwe Airborne Wandeltocht Experience App beschikbaar zijn, waarmee de beleving van de wandeltocht kan worden vergroot. Al wandelend word je dan o.a. geïnformeerd over plaatsen die er in september 1944 toe deden. De app is vanaf medio augustus te downloaden in de app stores.”

“Met dank aan de Gemeente Renkum, zullen wij dit jaar ook alle dorpen voorzien van mooie banieren van de Airborne Wandeltocht, om aan te geven dat ze er allemaal bij horen.” vervolgt Luckel. “Het is daarmee tevens een eerbetoon aan alle inwoners van de gemeente en vooral alle vrijwilligers die ons op deze dag ondersteunen. Ook het gemeentehuis zal worden voorzien van speciale Airborne Wandeltocht banieren”.

De Airborne Wandeltocht in Oosterbeek is de grootste eendaagse wandeltocht van de wereld, ter herdenking van de Slag om Arnhem in september 1944.