Ruim 1600 handtekeningen voor dorpshuis Doorwerth

20151017_Poort v DoorwerthVandaag, op de Dag van de Renkumse Inwoner,  overhandigde de actiegroep ‘Open de Poort’ ruim 1600 handtekeningen aan wethouder Hermine van den Berg ter ondersteuning van hun protest tegen de door Solidez aangekondigde sluiting van dorpshuis ‘De Poort’ in Doorwerth.

De handtekeningen werden als een keurige lange slinger aangeboden in het bijzijn van zo’n 75 inwoners aangeboden waarna de wethouder het woord nam: “ik ben blij verrast met de dynamiek die is ontstaan nadat Solidez heeft aangegeven De Poort vanaf januari te willen sluiten”. Van den Berg gaf duidelijk aan dat de voorgenomen sluiting geheel en al de verantwoordelijkheid van Solidez is. De gemeente onderzoekt momenteel de mogelijkheid om het pand ‘De Poort’ aan te kopen van welzijnsorganisatie Solidez, die nu de eigenaar is. De gesprekken daarover zijn nu gaande.

Betrokken inwoners

De wethouder stipt ook de betrokkenheid van de inwoners aan: “deze locatie gaat de gemeente niet zelf beheren en exploiteren. Maar met zoveel handtekeningen en mensen die zeggen dit dorpshuis belangrijk te vinden, moet het toch echt mogelijk zijn om voldoende vrijwilligers en bestuurders te vinden om het beheer en exploitatie van de Poort mogelijk te maken”. De wethouder benadrukt dat dit in eerste instantie ook in samenwerking met de Solidez mogelijk is aangezien de gemeente bij die organisatie ook volgend jaar in principe nog steeds buurtopbouwwerk inkoopt. Van den Berg sluit af met: “de gemeente wil jullie niet in de kou zetten en spant zich daarom in om dit buurthuis te behouden”.