De Gelderlander en Omroep Gelderland over mobiel bereik Heveadorp

De antwoorden aan GemeenteBelangen over het problematische mobiel bereik in Heveadorp zijn opgepikt door de lokale media. De beantwoording door het college zijn zowel door De Gelderlander als Omroep Gelderland opgepikt.  In dagblad De Gelderlander stond op 14 oktober onderstaand artikel:

20151014_DG Heveadorp

Mobiele dekking Heveadorp iets beter

De dekking van het mobiele netwerk in Heveadorp is de laatste weken verbeterd. Een direct gevolg van werkzaamheden aan het netwerk door mobiele providers. Werkzaamheden waarop door bewoners, geholpen door politieke partij GemeenteBelangen, herhaaldelijk is aangedrongen.

De bereikbaarheid van mobiele telefoons in Heveadorp is al jaren onder de maat. Dat heeft vooral te maken met de hoogteverschillen in het dorp, dat in een V-vormig dal ligt. Sinds kort is de dekking in het dorp voldoende, alleen aan de Beeklaan en de Oude Oosterbeekseweg, aan de noordzijde van het dorp, is de dekking nog matig. Vooral binnenshuis.

Paul Jansen, voorzitter van GemeenteBelangen, is blij met de verbetering. ,,We zijn vooral blij dat we, samen met de bewoners, de problemen in Heveadorp onder de aandacht van de providers hebben gebracht. En eerlijk is eerlijk, die pakken het nu ook op. We hebben er met zijn allen dan ook flink aan getrokken.”

Verbetering of niet, helemaal tevreden is Jansen nog niet. ,,Want er zit nog verschil tussen goed en optimaal. Vooral voor de veiligheid is het belangrijk dat de inwoners van Heveadorp goede dekking hebben, denk aan het bellen van nooddiensten. Ook worden er steeds meer diensten via mobiele platforms aangeboden, daar moeten Heveanen ook gebruik van kunnen maken.”

KPN heeft maatregelen getroffen en werkt in Heveadorp met een lage frequentie. Dat blijkt in verband met het landschap rondom Heveadorp goed te werken. Komende maand nemen ook Vodafone en andere providers aanvullende maatregelen en wordt er ook een 4G voorziening aangelegd. Het plaatsen van een extra zendmast in het dorp zelf, zo blijkt uit antwoorden van de gemeente op vragen van GemeenteBelangen, geen haalbare kaart. De gemeente staat het plaatsen van zendmasten in de bebouwde kom niet toe en eerder bleek daar onder bewoners van het dorp ook geen draagvlak voor te bestaan.

Het plaatsen van een extra zendmast in het dorp is, zo blijkt uit antwoorden van de gemeente, geen haalbare kaart

Omroep Gelderland berichtte op 12 oktober met onderstaand bericht:

logoHEVEADORP – Er mogen geen antennemasten in de bebouwde kom van Heveadorp worden geplaatst. Dat schrijft de gemeente Renkum in antwoord op vragen van GemeenteBelangen. Die politieke partij maakt zich zorgen over het gebrekkige mobiele bereik in Heveadorp, ook na de werkzaamheden van KPN.

In Heveadorp wordt al jaren geklaagd over problemen met mobiel bereik. Afgelopen zomer heeft KPN geprobeerd de situatie te verbeteren, maar GemeenteBelangen heeft gehoord dat voor sommigen de situatie is verslechterd.

Geen draagvlak voor mast in de bebouwde kom

De partij wil weten of de gemeente de providers wil helpen om het netwerk te verbeteren. Maar een mast in de kern van Heveadorp plaatsen, dat kan niet, schrijft de gemeente Renkum. ‘Ons gemeentelijk Antennebeleid staat het plaatsen van een antennemast in een bebouwde kom niet toe. Hiervoor zou er naar alle waarschijnlijkheid ook geen draagvlak zijn in de kern Heveadorp’, aldus de gemeente.

Problemen bij slecht mobiel bereik

GemeenteBelangen maakt zich zorgen over de gebrekkige mobiele bereikbaarheid in Heveadorp bij noodsituaties. Ook bij systemen die gebruik maken van sms-jes, zoals het inloggen bij een overheidsinstantie, verzekeraar of DigiD, levert het slechte mobiele bereik problemen op.

In november wordt het beter

De gemeente Renkum laat weten dat in november Vodafone 4G toevoegt aan de mast waardoor de dekking van Heveadorp aanzienlijk zal verbeteren’.

Bekijk de volledige antwoorden van het college aan GemeenteBelangen via deze link: Antwoorden college mobiel bereik Heveadorp: “KPN is verbeterd, Vodafone volgt snel”