Raadslid Jan Streefkerk verlaat fractie en neemt GB-zetel mee

Met spijt en ongenoegen hebben bestuur en fractie van GB kennis genomen van het besluit van raadslid Jan Streefkerk om de fractie te verlaten en als eenmansfractie door te gaan. Dit betekent dat hij de zetel van GemeenteBelangen meeneemt.

Streefkerk ziet volgens eigen zeggen onvoldoende grond voor verdere samenwerking met de GB fractie. De afgelopen periode is veel inspanning gestoken in de onderlinge samenwerking, wat helaas niet het gewenste resultaat heeft gehad.

“Lokale politiek bedrijven is teamwerk met verschillende type mensen. Daarin ligt juist de kracht van GB”, zegt fractievoorzitter Daniëlle van Bentem. “Team GB gaat nu verder zonder Jan; dat is niet onze keuze. Jammer dat hij voor zichzelf geen plek meer ziet in onze fractie. Je kunt dan de zetel netjes teruggeven aan de partij, of je neemt de zetel mee. Jan heeft voor dat laatste gekozen. Formeel kan dat. Het is echter een morele keuze om op basis van 6% stemmen, 25% van de zetels mee te pakken.”

In 2018 haalde GB in totaal 2833 stemmen en werd daarmee de tweede partij van Renkum. Streefkerk werd op het laatste moment toegevoegd op plek 20 van de kieslijst, omdat hij mee wilde draaien met de fractie en ervaring wilde opdoen in de lokale politiek. Met 184 stemmen passeerde hij net de drempel om toch in de raad te komen.

GB staat voor inwoners
Van Bentem: “GB blijft doen wat we altijd hebben gedaan. Als lokale partij en met de voeten in de klei opkomen voor lokale belangen van inwoners. Samen met mijn collega-raadsleden Paul Janssen en Oswald Velthuizen gaan we daarmee door, gesteund door onze commissieleden Harm Giezen en Vivienne van der Veen en de fractievolgers. Met drie zetels kan dat ook prima.”

———————————
Bovenstaand persbericht is namens bestuur en fractie van GemeenteBelangen op 31 december 2020 verzonden door de respectievelijke voorzitters Marie-Antoinette van der Kracht en Daniëlle van Bentem.
Voor aanvullende informatie is Daniëlle van Bentem het aanspreekpunt en bereikbaar via danielle@gbrenkum.nl