(Geen) idee

Renkum augustus 2013 (13)De inspiratie voor deze column vond ik in twee opmerkelijke momenten tijdens bijeenkomsten waarin de Gemeente Renkum een centrale rol had.

Het eerste moment was de informatieavond afgelopen dinsdag door de ondernemers en voor de ondernemers. Het thema was reclamebelasting. De gemeente Renkum gaat belasting innen bij de Renkumse ondernemers,  als een meerderheid straks voor dit plan stemt.

Het tweede moment was een opmerkelijke uitspraak van de lijsttrekker van de PvdA in het verkiezingsdebat van de Gelderlander in het gemeentehuis afgelopen woensdag. ‘Alles wat in de macht der Gemeente ligt voor het centrum van Renkum, is al gedaan’, zo stelde hij.  Is dit de bekende witte handdoek in de ring van de PvdA?

Beide momenten gaven mij als ondernemer een onbevredigd gevoel.

De informatieavond over de reclamebelasting was vooral een avond door mensen van de overheid. Een werkgroep die van al hun goedbedoelde plannen alleen een reclamebelasting ziet overleven. Een VVD-wethouder die keurig uitlegt hoe het plan werkt binnen het mandaat wat hij heeft meegekregen van zijn baas, de Gemeenteraad. Daarnaast was er nog een presentatie van een kandidaat raadslid in onze gemeente, die zelf toevallig succesvol als ambtelijk projectleider de gemeentebelasting heeft ingevoerd in een andere, ondernemervriendelijke gemeente. Terugkijkend werd iedereen met een gevoel achtergelaten van ‘Ja, waarom eigenlijk niet, iets is beter dan niets’. Zo hebben we de freeriders ook weer aan boord.

Maar wat is er die avond eigenlijk bereikt? En wat is er bereikt als de stemming over reclamebelasting een meerderheid oplevert en daarmee ruim €20.000,- euro aan draaiorgels en ballonnenclowns kan worden uitgegeven?

Bemoedigend?
Het is bemoedigend om te zien hoeveel het initiatief Renkum Leeft – met weinig middelen en veel enthousiasme – teweeg brengt. Maar is dit kleine potje geld voldoende om Renkum Centrum weer tot een levendig en bloeiend centrum om te toveren?  De uitspraak van de voorzitter van de winkeliersvereniging  dat de Kerst alleen al 7.000,- euro kost, sterkt mij in mijn zorgen. De zo gewenste centrummanager, een zwaargewicht in marketing, positionering, verkoop en financiën, lijkt verder weg dan ooit. Iemand die  met kracht de pandjesbazen tot de orde roept en durft te zeggen: ‘Omlaag met die huren’. Een paar evenementen in een jaar, gaan die de zo gewenste omslag betekenen naar drukke gezellige winkelstraten met publiek? En  verdwijnt daarmee de leegstand omdat Renkum daarmee de plaats is waar je wilt zitten met je winkel of onderneming?

Zorgen
Mijn zorgen worden een dag later versterkt, als de voorman van de partij met de meeste invloed volgens de Gelderlander, tijdens het verkiezingsdebat doodleuk opmerkt dat wat hem betreft alles al is gedaan voor het centrum van Renkum. ‘Meer kan de gemeente niet doen’, zegt de PvdA.

Wat maakt ons ondernemers eigenlijk ondernemers, vraag ik me hardop af. We hebben een idee, maken een plan en voeren het uit. Met overtuiging, geloof en een niet aflatende passie voor ons idee en beroep. We zoeken binnen dit plan naar geld, medestanders, een locatie en een winkel, niets houdt ons tegen om dit idee – ons idee waar we heilig in geloven – te bereiken. Ook tegenslag vangen we op met onze passie.

Waar blijft de drive?
Waarom is er geen idee wat er moet gebeuren met het centrum van Renkum? Staat het water zover aan de lippen dat we tevreden naar huis gaan met een draaiorgel belasting? Waar blijven de ideeën, plannen, drive en passie? Waarom laten we tijdens de bijeenkomst de sterke punten van Renkum pas aan het einde zien en niet aan het begin? Waarom beginnen we met geld en niet met het idee waarom we het geld zo nodig hebben? Waarom gooit de meest invloedrijke partij van de afgelopen vier jaar de handdoek in de ring?

Ik ben niet zo van het capituleren. Daarom heb ik een korte analyse gemaakt die spontaan in me opkwam. Uitgangspunt daarbij is dat de bezoekersaantallen in Renkum te laag zijn voor de ondernemers en dat we op zoek moeten naar nieuwe bezoekersstromen. Laten wij onszelf daarbij een aantal vragen stellen:

  • Hoeveel afslagen op de snelweg kent u tussen Den Bosch en Apeldoorn, waar een volwaardig shoppingcentrum in minder dan vijf minuten is te vinden vanaf de snelweg?
  • En waar u ook nog gratis kunt parkeren, bijna naast de winkels;
  • Waar speciaalzaken en grote winkelketens voor de dagelijkse boodschappen zijn te vinden?
  • Waar u ‘s ochtends – als we met tienduizenden vanuit de richting Den Bosch naar Apeldoorn rijden – uw stomerijkleding of fietsreparatie kunt afleveren en deze ‘s’ avonds weer op kunt halen?
  • Waar u dan gelijk uw boodschappen kunt doen?
  • En waar een goede horecagelegenheid u wellicht overhaalt om een etentje te plannen?

Noem het Renkum, drive en shop. En gemeente en ondernemers: maak een plan en voer het uit!

 

Constant Sciarone

Ondernemer in Oosterbeek en kandidaat raadslid GemeenteBelangen Renkum