Centrumplan Doorwerth: input inwoners is belangrijk

Centrumplan Doorwerth_logoIn een volle zaal in de Poort van Doorwerth vond 24 februari een bewonersavond plaats over het Centrumplan Doorwerth. Namens GemeenteBelangen was Danielle van Bentem aanwezig om de stand van zaken rond dit initiatief te volgen. De kerngroep gaf aan dat het traject langer gaat duren. De reden hiervoor is dat in april de gemeenteraad het ‘integraal huisvestingsplan’ op de agenda heeft staan. Beslissingen vanuit de raad worden meegenomen in de besluitvorming om te komen tot een definitief plan voor Doorwerth. Tot aan de zomer wordt er samen met de inwoners gewerkt  aan de plannen. Pas na de zomer worden stappen gezet richting het definitief ontwerp.

Centrumplan Doorwerth_20160226 (300x224)De kerngroep presenteerde een overzicht van de reacties die actief meedenkende inwoners hebben gegeven op de plannen. Op de speciaal hiervoor ingerichte website zijn inmiddels zo’n 150 reacties gekomen. Aan de hand van die opmerkingen wordt er gekeken waar de overeenkomsten liggen die het plan kunnen vormen. Één van de opmerkingen die vaak voorkomt van inwoners is bijvoorbeeld dat de sfeer te stedelijk is en wel wat losser mag zijn. Een greep uit de opmerkingen:

• Behoudt de groene sfeer. Vernieuwen mag maar verlies deze uitstraling niet;
  • Bereikbaarheid van winkels is een belangrijk punt voor veel inwoners;
  • Spelen in het bos is uniek en vinden inwoners belangrijk. Daar rekening mee houden met de inrichting van het onderwijsgebied;
  • Verkeer: de auto moet op belangrijke plekken kunnen komen maar in t hart wellicht wel autovrij. De van der Molenallee moet veiliger.

De kerngroep gaat nu verder met  uitwerken van twee modellen:

• De Brink, compact en groen zoveel mogelijk functies bij elkaar.
  • Campus Model, het landschap verbindt de functionaliteiten. Voornamelijk veel ‘olifantenpaadjes’ die de verschillende delen van het dorp verbindt.

GemeenteBelangen blijft uiteraard de ontwikkelingen volgen en de aansluiting met de inwoners opzoeken.

Meer informatie staat op de website platformdoorwerth.nl en doorwerth.onzegebiedsvisie.nl