De Gelderlander: “Renkum als Veluwe op de kaart zetten”

DG 07112014_GB en merk Veluwe_2DG 07112014_GB en merk Veluwe_1Een van de conclusies van ons GB Dorpscafé in september was het ontbreken van een toeristische eigen identiteit. Fractievoorzitter Daniëlle Gerritsen verwoordde dit tijdens de Begrotingsraad van 5 november als volgt: “in het Dorpscafé kwam duidelijk naar voren dat de aanwezige parels binnen onze gemeente gevonden willen worden: van hotel tot fietsroute, van tuin tot restaurant, van molen tot Rijn…Als we maar een duidelijke identiteit aannemen die we kunnen uitdragen als gemeente. Sámen met ondernemers en eigenaren van landgoederen en andere toeristische trekpleisters.”

Iets verder in haar betoog gaf onze fractievoorzitter het college nog een tip vanuit GB Dorpscafé mee: “Er wordt in de najaarsnota gesproken over aansluiten bij het RBT-KAN, wij vragen het college om echt verder te kijken dan dat kader; want zeg nu zelf: hoeveel toeristen zegt “RBT-KAN” iets..? Een goede suggestie willen we vanuit het Dorpscafé meegeven: sluit je aan bij een bestaand sterk merk, zoals ‘de Veluwe’.”

Hoe snel kan het gaan; amper twee dagen later publiceerde de Gelderlander een artikel waarin de verantwoordelijke wethouder aangeeft dat Renkum samen met Rheden en Rozendaal aanschuift bij de Veluwse gemeenten om te praten over toerisme.

Daniëlle Gerritsen geeft in een reactie op het artikel aan: “Het begin is er! Er ligt nu in ieder geval een mooie kans om de Veluwe als toeristisch merk te omarmen. Uiteraard kan het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT-KAN) daar ook een rol in spelen. We moeten niet in strikte hokjes blijven denken, maar in kansen. Om in te zetten op het sterke merk ‘de Veluwe” toont ook de waarde van ons GB Dorpscafé aan: een goede manier om kennis en waardevolle suggesties boven tafel te krijgen.”

Foto: artikel uit de Gelderlander dd 7 november 2014, zie ook: http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem-e-o/renkum-wil-zich-als-veluwe-op-de-kaart-zetten-1.4614437