Hoog en Laag: ”Eerste ‘GB’ Dorpscafé in teken van toerisme”

HL logo vierkantWOLFHEZE – Hoe benut je de al aanwezige Renkumse kwaliteiten beter en hoe verbind je ‘losse’ initiatieven op toeristisch gebied slimmer? Zomaar wat vragen die de revue passeerden tijdens het eerste Dorpscafé van GemeenteBelangen. De eerste aflevering van dit nieuwe initiatief, vrijdagavond gehouden in Dorpshuis De Burcht te Wolfheze, stond in het teken van ‘Dorpspraat die er toe doet’.

door Feike Klomp

Met het Dorpscafé wil de fractie van GemeenteBelangen praten over actuele onderwerpen in de gemeente Renkum, in een informele setting. Stamgasten tijdens deze avond waren Jan Aalderink (Camping Lindenhof), Joost Bleijenberg (als initiatiefnemer om Kneppelhoutmonumenten op te knappen), molenaar Erik van Ark en Thijs Aardema (Renkumse Molen). Zij deelden hun eigen ervaringen met de dertig bezoekers.

Verblijfstoerisme
Joost Bleijenberg viel direct met de deur in huis. ,,Ik vind dat je uit moet gaan van de collectieve kracht. Het is de kunst van het ‘erbij willen horen’. En dat red je alleen door samen toeristische trekpleisters te versterken. Zie het als een goedwerkende ketting.” Hij legde in dit verband nog een belangrijke vraag op de stamtafel: Moet Renkum zich focussen op verblijfstoerisme of dagtoerisme? ,,Wisten jullie dat er in de gemeente, tussen pakweg 1850 en 1950, 18 hotels en 49 pensions stonden? Duidelijk gericht op verblijfstoerisme dus.”

Jan Aalderink is ook een pleitbezorger van het gezamenlijk versterken van alle losse bezienswaardigheden. ,,Waarom niet? Je kunt vooral met je eigen ding bezig zijn, maar ik zie kansen in promotie in gezamenlijkheid.”

Thijs Aardema ziet daar ook veel in maar haalt ook direct een pijnpunt aan. ,,Ik heb veel moeite gedaan om de organisatie van de Airborne Wandeltocht uit te nodigen bij de Renkumse Molen met als insteek: Laten we gewoon eerst eens kennismaken. Helaas, geen reactie.”

Dit was een bruggetje naar de gemeente. De aanwezigen zien graag dat een medewerker zich als fulltime regisseur bezig houdt met het verbinden en aanjagen van initiatieven. Een ‘zwaargewicht’ die wat in de melk te brokkelen heeft. Frans van Daal hierover: ,,Mooi, maar laten we nu eerst eens een visie, een plan met doelstellingen vaststellen, en het vervolgens praktisch uitrollen.”

Tot slot van de ‘kroegpraat’ waren de meeste aanwezigen het erover eens: Het is de kunst van verbinden en de toeristische ketting eerst goed te laten smeren. De stamgasten wisselden e-mailadressen uit. Wie weet leidt dit al tot bundelingen van krachten.

Bron: http://www.hoogenlaag.nl/lokaal/eerste_gb_dorpscaf_in_teken_van_toerisme_3239687.html#.VCqX_fl_uSo

20160930_hl-dorpscafe-toerisme