Op weg naar 19 maart: De 40 dagen tijd is ingegaan!

campagne gadgetsIn religieuze kringen is het getal 40 vaak een heilig getal. Ook in natuurwetenschappelijke setting is 40 een bijzonder getal.  In de politiek betekent het dat mensen lastig gevallen gaan worden op straat en voorzien worden van zogenaamde gadgets met als enige doel  ze te paaien om op partij x,y, of z te gaan stemmen. Het campagnecircus barst los!

Op de afbeelding hiernaast ziet u de campagnegadget opbrengst van de landelijke verkiezingen in 2012. Lekker stuiteren van links naar rechts met D66, frisbee werpen in de kerk met de ChristenUnie, proefballonetjes oplaten met de VVD, afwassen met de SP en daarna duiken we de koffer in met de PvdA. Zomaar een greep uit het circus dat campagnevoeren heet.

Momenteel barst de gekte ook los in Renkum. Partijen trekken de dorpen in om mensen te vragen wat ze nu écht anders willen in de gemeente. Andere partijen organiseren informatie avonden en weer anderen openen een heuse winkel in Renkum (zo kun je leegstand natuurlijk ook oplossen!). Als je het van een afstand bekijkt is het om te lachen en te janken tegelijk.

En ja, ook op social media en via de websites is de campagne gestart. Sommige partijen doen dat door te tweeten en te schrijven met gestrekt been richting anderen. Tja, de rode kaart krijg je dan later wel gepresenteerd, want kiezers houden niet van zeuren, maar willen weten waar jij voor staat, niet wat je aan anderen zo slecht vindt.

Anderen blijven stil of houden het bij enkel een berichtje op Facebook. En ja, ook GemeenteBelangen zet de social media in. Regelmatig tweeten we een citaat uit ons verkiezingsprogramma en we antwoorden op vragen van burgers. Wat dat betreft zijn ook wij niet roomser dan de paus. Maar GB is al jaren actief op nieuwe media en is het gesprek en contact met de inwoner voortdurend aangegaan. Ook na 19 maart blijven wij dit gewoon doen.

Aanstaande zaterdag worden de eerste posters geplakt onder toeziend oog van de burgervader en de pers. Even allemaal lief lachen voor de foto en dan begint het spelletje echt. Een heerlijke tijd om – tussen het campagnevoeren door –  zo nu en dan eens een luchtig stukje te schrijven!

Matthijs Kleij

Campagnemedewerker GB Renkum