Lokale kranten: ‘Renkum betaalt te veel voor voorbijrazende Giro’ en ‘GemeenteBelangen vraagt naar kosten Giro’

De Gelderlander en Hoog en Laag doen verslag van de antwoorden die het college geeft op de vragen van GemeenteBelangen over de gemeentelijke kosten voor het wielerevenement ‘Giro d’Italia’. Die kosten -20 duizend euro- pakken in de ogen van GB flink hoger uit dan het door de verantwoordelijk wethouder eerder genoemde bedrag.

Hieronder staan de artikelen van dagblad De Gelderlander en van weekblad Hoog en Laag.

DG20160415_Renkum betaalt te veel voor GiroGemeenteBelangen: ‘Renkum betaalt te veel voor voorbijrazende Giro’

Geplaatst op 15 april 2016

RENKUM/OOSTERBEEK – De gemeente Renkum trekt met 20.000 euro te veel geld uit voor de doorkomst van de Giro d’Italia op 7 mei. Dat vindt coalitiepartij GemeenteBelangen.

De fractie heeft vragen gesteld over de besteding van het geld. GemeenteBelangen, de grootste lokale fractie met 3 zetels, vindt dat Renkum wel heel veel geld uitgeeft voor een ‘evenement dat slechts korte tijd door onze gemeente voert’. De fractie was verrast door het bedrag van 20.000 euro, vooral omdat wethouder Jasper Verstand in oktober van dit jaar nog in deze krant had aangegeven dat de doorkomst voor Renkum niet duur zou zijn.

Het peloton rijdt op 7 mei vanaf startplaats Arnhem over de Utrechtseweg Oosterbeek binnen. Daarna draaien de wielrenners rechtsaf de Stationsweg op om via de Dreijenseweg het dorp en de gemeente al weer te verlaten.

De helft van het bedrag gaat maar verkeersmaatregelen. Daarnaast zijn er bedragen gereserveerd voor de communicatie, het inhuren van verkeersregelaars en materialen. Behalve alle activiteiten die direct met de organisatie van de doorkomst van de Giro d’Italia te maken hebben, zal er op het Raadhuisplein een ‘groot roze feest’ worden gehouden.

Renkum wijst in reactie op de promotionele waarde van het wielerspektakel.

HL20160415_GemeenteBelangen vraagt naar kosten GiroGemeenteBelangen vraagt naar kosten Giro
15-04-2016, 12:51 | Van de redactie
RENKUM Renkum trekt de portemonnee voor de Giro d’Italia en daar wil de fractie van GemeenteBelangen meer van weten. De fractie stelde er onlangs vragen over aan het college.

Feike Klomp

GemeenteBelangen was in de veronderstelling dat de gemeente ‘enkele duizenden euro’s’ uit zou geven aan het wielerevenement dat op zaterdag 7 mei onder andere Oosterbeek passeert. Dat meldde wethouder Jasper Verstand vorig jaar nog. Burgemeester en wethouders antwoordt dat de totale kosten echter twintigduizend euro zijn. De eerder aangegeven ‘duizenden euro’s’ betrof alleen allerlei verkeersmaatregelen. Burgemeester en Wethouders legt uit dat in een eerder stadium het totale kostenplaatje nog niet helemaal bekend was. Nu wel dus.

Het college vindt een bedrag van 20.000 euro aanvaardbaar en het komt uit allerlei potjes: economie, sport, verkeer, recreatie en toerisme en algemene voorzieningen sociaal domein. Het totale plaatje: communicatie (1000 euro), uitvoering materiaalkosten (1000 euro), inhuur Boa’s en verkeersregelaars (2500 euro), verkeersmaatregelen (10.000 euro), subsidie organisatie evenement (5000 euro), diversen (500 euro).

GemeenteBelangen is ook benieuwd of Renkum een idee heeft wat de investering in het evenement Renkum gaat opleveren. Burgemeester en wethouders laat weten dat je dit breed moet zien. Zo ziet het kansen voor ondernemers, verenigingen en andere organisaties om hiervan te profiteren. Stimuleren van samenwerking van organisaties en partijen, profilering van de gemeente in het algemeen, een Giro als feest voor de gehele samenleving, stimuleren sport en bewegen onder inwoners, in beeld brengen wat Renkum te bieden heeft aan toeristen en recreanten.

Het college erkent dat de doorkomst van korte duur is, maar ‘de achterliggende gedachte is het bewerkstelligen van een structureel effect’. Succesfactoren zouden dan zijn: promotie van Renkum als aantrekkelijk verblijfsgebied. De ‘winst’ is niet in euro’s uit te drukken, maar de positieve effecten in de zin van samenwerking zowel binnen als buiten het gemeentehuis zijn nu al merkbaar, aldus het college.