Hoog en Laag: “GemeenteBelangen bezorgd over omleiding door Renkum en Heelsum”

HEELSUM De fractie van GemeenteBelangen (GB) maakt zich zorgen over verkeersveiligheid in de dorpen Renkum en Heelsum. Aanleiding hiervoor zijn werkzaamheden aan de provinciale weg N225 en de ingestelde omleidingsroute over de Utrechtseweg door Renkum en Heelsum, komend vanuit de richting Wageningen. Volgens GB melden inwoners toenemend verkeer dat zich moeizaam door Heelsum beweegt, een 30-kilometerzone. De fractie stelde er vragen over aan het college.

De werkzaamheden aan de N225 zijn dinsdag 6 juni gestart. GB vraagt zich af of B&W op de hoogte is van de gevaarlijke, onoverzichtelijke situaties als gevolg van de omleidingsroutes. Het college bevestigt dit en geeft aan dat verkeersdeelnemers vaak eerst moeten wennen aan een andere route. Het college zou de situatie ook graag anders zien maar er zijn helaas geen alternatieven denkbaar. ‘Onderhoud is nu eenmaal eens in de zoveel jaar noodzakelijk. Bovendien wordt de N225 ook nog eens veiliger gemaakt ter hoogte van de Heidesteinlaan in Heelsum’.

B&W benadrukt verder dat de provincie Gelderland, Rijkswaterstaat en de aannemer de omleidingsroute hebben gekozen, maar Renkum is hier natuurlijk wel in gekend.

VERHARDING GB is ook benieuwd of er maatregelen genomen zijn om de aanrijtijden van hulpdiensten via de omleidingsroute te garanderen tijdens de afsluiting van de N225. Dat bevestigt B&W. Zo zijn er her en der specifieke stukken verharding tijdelijk aangelegd langs de N225-route. Daardoor kunnen hulpdiensten in geval van nood overal op tijd komen.

De Renkumse fractie wil ook weten of er maatregelen worden genomen voor opschaling politie-inzet en/of verkeersregelaars als blijkt dat de omleidingsroutes vastlopen. Dagelijks wordt het werk gemonitord door opzichters van de provincie, aldus het college. Extra politie-inzet verwacht Renkum niet, wel extra verkeersregelaars. Mits nodig.

Het is de bedoeling dat vrachtwagens de omleidingsroute via de A12 nemen, maar GB is er niet zeker van of dit wel genoeg is ‘geland’ bij deze sector. B&W meldt dat handhaven moeilijk te doen is, maar sluit niet uit dat er toch overtreders zijn. Indien dit toch een probleem blijkt te zijn, meldt Renkum dit aan de provincie.