Politiek 24×7: ”10 vragen aan…Frank Huizinga (GemeenteBelangen Renkum)”

Frank HuizingaMet regelmaat neemt Politiek24x7.nl interviews af met politici die op lokaal, landelijk of Europees niveau actief zijn. Vandaag een nieuw interview in de serie ’10 vragen aan…’. Deelnemer: Frank Huizinga

Wat is jouw naam, jouw politieke voorkeur of politieke partij?

Mijn naam is Frank Huizinga. Sinds twee jaar ben ik aangesloten bij de fractie van GemeenteBelangen Renkum, al 30 jaar de lokale partij in de gemeente Renkum. Wij volgen geen landelijk politiek programma, maar steken alle energie in onze zes dorpen.

Waar kunnen we jou en jouw partij online vinden?

Wij zijn erg actief op social media en zijn dan ook terug te vinden op www.gbrenkum.nl, via Twitter op @gbrenkum.nl en op Facebook via https://www.facebook.com/gbrenkum. Prive twitter ik via @frankhuizinga.

Welke rol speel je binnen de partij en wat wil je bereiken?

Ik ben kandidaat-raadslid en sta op plaats 3. Gemeenteraadslid lijkt mij een mooie uitdaging. Om dat voor elkaar te krijgen werken wij met een sterk uitgebreide fractie aan de verkiezingscampagne. Samen met twee andere fractieleden coördineer ik dat. Daarnaast heb ik flink meegeschreven aan ons verkiezingsprogramma. Wij zijn positief en verwachten een groei van het aantal zetels.

Wat zou je graag veranderen of anders willen zien; wat is jouw belangrijkste doelstelling?

Wat opvalt in de gemeente Renkum is dat veel politieke processen gaan zoals ze al jaren gaan. De verkiezingen komen wat dat betreft op een goed moment. Er komt een nieuwe lichting jonge raadsleden aan en dat is alleen maar goed. Je voelt echter wel dat sommigen raadsleden moeite hebben met deze veranderingen. Daarnaast verandert de wereld om ons heen. Gemeenten moeten daarop inspelen door minder drempels op te werpen en inwoners meer centraal stellen. Een voorbeeld? Gemeentelijke diensten zijn open wanneer inwoners werken en andersom. Tegenwoordig moeten die beter aansluiten bij de wensen van de inwoners.

Wat vind je leuk aan de politiek en waar erger je je aan?

GemeenteBelangen is niets anders dan een club van gewone inwoners die zich sterk maken voor hun leefomgeving. Nieuwe frisse ideeën van burgers,politieke partijen en ondernemers moeten veel positiever worden ondersteund. En het mag allemaal wel wat meer ‘open minded’ en transparanter. Mijn stelling is dat gemeente en raad er voor de inwoners zijn en niet andersom. Het leuk hier een bijdrage aan te leveren.

Hoeveel tijd besteed je aan je politieke activiteiten en wat doe je naast deze activiteiten?

Dat is divers. In deze campagneperiode is dat zo’n 15 uur per week, in andere periodes minder. Ik doe dit naast mijn full-time baan als woordvoerder van Brandweer Nederland.

Bij welke partij zie je veel en bij welke partij zie je weinig overeenkomsten?

Ik zie met name verschillen in partijcultuur. Op lokaal niveau wordt het verschil juist gemaakt door de manier van denken en handelen en niet door landelijke ideologie of door ad hoc opgerichte andere lokale partijen. In Renkum is juist een goede lokale mix nodig die bij geen enkele andere ploeg is te vinden. Wij sluiten niemand uit en geven geen voorkeur aan. We geloven in onszelf.

Wanneer zijn de verkiezingen op 19 maart voor jou en jouw partij geslaagd?

Als onze inwoners ook zien dat wij met onze partij dicht bij de mensen staan en dat belonen met stemmen. Een stijging van drie naar vier zetels zou een goede prestatie zijn.

Wie is jouw (politieke) held of voorbeeld?

Dat is Hans Wiegel. Niet zozeer vanwege zijn politieke standpunten, maar meer omdat hij als geen ander wist hoe om te gaan met de media. Het paradoxale is dat ex-politici als Lubbers en Wiegel het niet kunnen laten om op late leeftijd uit de media te blijven. Zij blijven hun mening ventileren, ook richting hun eigen partijen.

Wilt u verder nog iets delen met de bezoekers van Politiek24x7.nl?

Laten we hopen dat er zoveel mogelijk mensen gaan stemmen op 19 maart, maar ik vrees dat de neergaande spiraal van het aantal stemmers niet is tegen te houden.

Bron: http://politiek24x7.nl/10-vragen-aan-frank-huizinga-gemeentebelangen-renkum/?utm_source=Politiek24x7&utm_campaign=97209909d7-Nieuwsbrief+RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email&utm_term=0_424158a151-97209909d7-142329897