Hoog en Laag: “Zorgen over ophalen PMD-afval”

20160922_hl_zorgen-pmd

OOSTERBEEK De fractie van GemeenteBelangen heeft in de commissievergadering Bedrijvigheid aandacht gevraagd voor de ophaalfrequentie van PMD-afval. Dit gebeurde tijdens de bespreking van de nieuwe Afvalstoffenverordening. Op zich is GB tevreden met de verordening, maar staat niet op de banken van enthousiasme voor het onderdeel PMD (plastic, metalen verpakkingen, drankenkartons).

Steeds meer afval verdwijnt in de daarvoor bestemde zakken maar de ophaalfrequentie is eens in de twee weken, en dat levert bijvoorbeeld stank op. ,,Zestig tot tachtig procent van het restafval vindt zijn weg naar de PMD-zak, en we begrijpen niet dat de tweewekelijkse ophaalfrequentie niet verhoogd wordt”, vraagt Constant Sciarone zich af.

,,Zestig tot tachtig procent is een enorme verhoging van het aantal vrolijke oranje afvalzakken waarvoor we, in tegenstelling tot andere gemeenten zoals Veenendaal waar onze afvalverwerker ACV ook werkt, in onze gemeente geen kliko’s aanbieden. Ook ons verzoek tot meerdere centrale wijkcontainers voor PMD is helaas niet gehonoreerd. Wij zijn benaderd door diverse bezorgde VvE’s en inwoners die zorgen hebben over opslag, stank en ongedierte.”

GB maakt zich ook zorgen over de locaties voor het aanbieden van restafval. ,,Gaan we onze inwoners, die nu nog om de hoek stinkende zakken kwijt kunnen, echt verplichten tot het maken van een wandeling van meerdere honderden meters?” Wethouder Wendy Ruwhof erkent dit als ze ingaat op de vragen: ,,We krijgen eerlijk gezegd heel veel vragen over PMD. Men maakt zich zorgen. We blijven het monitoren en als het niet werkbaar is gaan we het bijstellen.”

Ze ging ook in op ondergrondse containers. ,,Wij willen absoluut niet dat oudere mensen honderden meters met zakken moeten lopen. Daarom is al besloten om vier extra ondergrondse containers te plaatsen.” Ook heeft ze eerder al geopperd om, als binnenkort duobakken worden gewisseld, om de oude groene bak te behouden en daar tijdelijk PMD in te bewaren.

HL logo vierkantBron: http://hoogenlaag.nl/lokaal/zorgen-over-ophalen-pmd-afval-167884