Kansen én De Renkumse Maat in GB Dorpscafé

Onze samenleving verandert; de overheid gaat steeds meer uit van wat mensen nog wél kunnen. Ook onze gemeente zoekt naar een passende rol om deze omslag vorm te geven. Inwoners, overheid, bedrijfsleven zullen meer dan ooit de handen ineen moeten slaan om de noodzakelijke vernieuwingen vorm te geven. De huidige coalitie heeft niet voor niets het thema ‘Veranderend Renkum’.

gb-dorpscafe-6_nieuwe-kansen-in-veranderend-renkum_jpegVeel vragen en net zoveel kansen?

Welke kansen levert deze nieuwe samenleving op voor inwoners en ondernemers? Op welk vlak ontstaat een succesvolle samenwerking met de gemeente? Is het inderdaad mogelijk om subsidiegelden veel gerichter in te zetten, en zo met minder geld meer effect te hebben voor inwoners die het echt nodig hebben? Kan onze gemeente de omslag maken naar een organisatie die inwoners en ondernemers stimuleert en ondersteunt bij het uitvoeren van maatschappelijke initiatieven?

Al deze onderwerpen en vragen komen zeker langs in ons Dorpscafé op vrijdag 4 november. Vanaf 20 uur gaan we in eetcafé ‘De Heren van Baer’ -Molenweg 2 in Renkum-  het gesprek met inwoners aan rondom het thema  ‘Nieuwe kansen in Veranderend Renkum’

Bevlogen stamgasten met ervaring

Om het gesprek op gang te helpen nodigen we stamgasten uit. De stamgasten zullen hun verhalen en ervaringen met ons delen. Op die manier wisselen we ideeën uit en hopen we nieuwe mogelijkheden te ontdekken om met passie in onze dorpen een bijdrage te leveren aan de veranderende maatschappij.

Uit Renkum deelt stamgast Willem Postma zijn verhaal over SamenZP, een  initiatief om inwoners actief te begeleiden om vanuit de bijstand als zelfstandige aan het werk te komen. Het vertelt over de samenwerking met de gemeente, over zijn tegenslagen én successen.

Instructeur Jacco Schlingmann uit Wolfheze geeft met veel plezier autorijles aan aan mensen met autisme of AD(H)D. Gemeente Renkum wil graag een autisme-vriendelijke gemeente zijn. Het lijkt dus logisch dat beiden de handen ineenslaan. Waarom werkt Jacco met nog veel meer partijen samen, zoals Radboud Medisch Centrum en Hogeschool Arnhem Nijmegen? Uit zijn verhaal blijkt hoe krachtig een degelijk netwerk rondom een specifiek onderwerp kan zijn.

Stamgast Petra Schans heeft een sportschool in Oosterbeek. Ze werkt vanuit haar bedrijf samen met verenigingen aan het uitbouwen van het merk Sportpark De Bilderberg. Petra vertelt over de unieke locatie van haar school en over de kansen die er liggen om het sportpark veel beter en efficiënter te gebruiken.

Crowdfunding is het onderwerp van de vierde stamgast. Hoe werkt crowdfunding en waar zit de kracht precies? En is dit middel wel geschikt voor elk idee van inwoners of voor startende bedrijven?

Onthulling van bijzonder initiatief

In deze editie van het Dorpscafé vindt de lancering van een uniek project plaats. Passend bij het thema en passend bij GB. En in de dagen na het Dorpscafé beschikbaar voor elke inwoner: De Renkumse Maat.

Achtergrond van GB Dorpscafé

GemeenteBelangen vindt het belangrijk om te weten hoe de inwoners van onze zes dorpen over verschillende thema’s denken. Daarom werken wij doorlopend aan onze zichtbaarheid in de gemeente. Wij staan dus ook buiten verkiezingstijd midden in de Renkumse samenleving onder andere met het GB Dorpscafé waar de inwoner centraal staat.

In steeds een ander dorp richten we een ontmoetingsplek in die  laagdrempelig is en toegankelijk voor alle inwoners.  Een plek om elkaar vrijblijvend te ontmoeten en waar we aan de hand van een thema met elkaar van gedachten kunnen wisselen. In een ontspannen sfeer en  onder het genot van een hapje en een drankje.

Het GB Dorpscafé is nadrukkelijk niet een lezing in een zaal met toehoorders,  maar juist een levendig gesprek in de gezellige sfeer van een café met dorpspraat die er toe doet.